Česká unie sportu zorganizovala oslavy 100 let českého sportu

Velkolepé a povedené byly oslavy 100 let českého sportu, které se uskutečnily na státní svátek 28. září. Legendární sportovce nejprve přivítal na slavnostním obědě v noblesních prostorách Rudolfovy galerie pražského hradu prezident Miloš Zeman. Oslavy poté probíhaly na galavečeru ve Forum Karlín, kde se přítomní sportovci i televizní diváci v přímém přenosu dozvěděli výsledky ankety nejvýznamnějších momentů v jednotlivých dekádách. V té aktuální zvítězila Ester Ledecká.

 

„Chtěli jsme českému národu ukázat sílu a úlohu sportu v jeho dějinách při formování české státnosti. A to se nám na základě ohlasů bezpochyby podařilo. Je potřeba poděkovat všem účastníkům z řad slavných sportovců a partnerům včetně České televize,“ prohlásil Miroslav Jansta, předseda České unie sportu, která akci organizovala.

 

Současní úspěšní sportovci a dávné legendy. Taková byla skladba při oslavách 100 českého sportu, které byly spojeny se stým výročím vzniku samostatného Československa. Dorazil Jaromír Jágr, Ester Ledecká, bratři Pospíšilové, Roman Šebrle, Jozef Pribilinec, Barbora Špotáková, Jan Železný, Kateřina Neumannová, Jan Kodeš, Lukáš Krpálek, Martina Sáblíková a další… „Mně se to líbí, že je to takhle velké. Oslavy jsme si užili,“ prohlásil Lukáš Krpálek, olympijský vítěz z Ria.

 

Hokejová legenda Jaromír Jágr si pozvání na akci vážila. „Já jsem byl strašně rád, že jsem byl pozvaný. Měl jsem možnost se setkat se sportovci, kteří mi ukázali směr mého života, kteří byli mými vzory. Chtěl jsem být jako oni,“ vykládal přítomným novinářům. Kateřina Neumannová si užívala setkání se sportovními kolegy. „Můžu být pyšná na to, že patřím do takové společnosti. Doufám, že za dalších sto let se potká podobná sportovní společnost,“ prohlásila.

 

Sportovce na hradě přivítal prezident Miloš Zeman, který hovořil o síle sportu při reprezentaci státu a potřebě programu sociální podpory pro vysloužilé sportovní legendy. „Byl bych rád, kdyby se tady vytvořil systém péče o sportovní legendy, aby nikdo nebyl zapomenut,“ řekl. Od předsedy České unie sportu Miroslava Jansty k 74. narozeninám převzal první výtisk publikace o 100 letech českého sportu.

 

Ester Ledecká vítězkou aktuální dekády

Čeští sportovci a významní hosté se poté večer sešli na galavečeru ve Foru Karlín. Dozvěděli se výsledky ankety nejvýznamnějších momentů 100 let českého sportu. Výsledky se vyhlašovaly od prvního československého olympijského vítěze Bedřicha Šupčíka po dvojnásobnou šampionku z Pchjongčchangu Ester Ledeckou. Mezi nejvýznamnější momenty jednotlivých dekád historie československého a českého sportu nechyběly úspěchy legend Emila Zátopka, Věry Čáslavské a Martiny Navrátilové nebo medaile fotbalistů a hokejistů.

Vítězů bylo nakonec jedenáct. V dekádě na začátku tohoto tisíciletí se o prvenství podělili Kateřina Neumannová a Roman Šebrle. V anketě rozhodovali diváci České televize i odborná akademie složená z předsedů sportovních svazů a spolků, sportovních legend, sportovních novinářů a organizátorů velkých sportovních projektů.

 

 

GALAVEČER Českého sportu: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12399669027-sto-let-sportu/21854416013-sto-let-sportu-galavecer-ceskeho-sportu

Vyhlášení největších momentů: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12399669027-sto-let-sportu/21854416014-sto-let-sportu-vyhlaseni-nejvetsich-momentu

 

 

Výsledky ankety

1. dekáda 1918 – 1928

Bedřich Šupčík (šplh) – první olympijské zlato

 

Bedřich Šupčík získal pro Československo první zlatou olympijskou medaili v dnes už neexistující disciplíně, kterou byl šplh na laně bez přírazu. V Paříži v roce 1924 na otevřeném stadionu Colombes zdolal osmimetrovou vzdálenost za 7,2 vteřiny. Ve víceboji skončil třetí a o čtyři roky později v Amsterdamu získal stříbro v soutěži družstev.
Další ve hře: Gymnasta Ladislav Vácha (zlato a 2 stříbra na OH 1928), automobilová závodnice Eliška Junková (výkon na závodě Targa Florio), Věra Menčíková (mistryně světa v šachu 1927) 2. dekáda

 

2. dekáda 1929 – 1938

Stříbrní fotbalisté z MS 1934

 

Slavní „Římané“ došli na fotbalovém MS 1934 až do finále. Legendární tým s Pláničkou, Ženíškem či Pučem zdolal postupně Rumunsko 2:1, Švýcarsko 3:2 a v semifinále Německo 3:1. Ve finále, které bylo hlavním rozhodčím Eklindem vedeno silně proitalsky, podlehli domácímu celku v prodloužení 1:2.
Další ve hře: Gymnasta Alois Hudec (vítěz OH 1936 na kruzích), stolní tenista Bohumil Váňa (první zlato na MS v osmnácti letech v roce 1938), vzpěrač Jaroslav Skobla (vítěz na OH 1932) 3. dekáda
 

3. dekáda 1939 – 1948

Zlatí hokejisté na MS 1947 a stříbrní na OH 1948

 

Pražská Štvanice slavila v roce 1947 premiérový titul hokejových mistrů světa. Tým brankáře Modrého a vůdce Zábrodského vyhrál i díky zaváhání Švédů s Rakušany. O rok později získalo mužstvo stříbrné medaile na ZOH ve Svatém Mořici, za vítěznou Kanadou skončilo po remíze 0:0 druhé kvůli horšímu brankovému rozdílu.
Další ve hře: Družstvo sportovních gymnastek (zlato na OH 1948 po smrti Elišky Misákové), fotbalista Pepi Bican (300. ligový gól), zlatí kanoisté na OH 1948 (C1 1000 m Josef Holeček, C1 10 000 metrů František Čapek, C2 1000 metrů Jan Brzák-Felix, Bohumil Kudrna)

 

4. dekáda 1949 – 1958

Emil Zátopek: Třikrát zlatý na OH 1952

 

Neopakovatelný zlatý hattrick dokonal nezdolný vytrvalec na OH v Helsinkách. Vyhrál postupně závody na 10 000 metrů, slavnou pětku (později přezdívanou závod století) a nakonec i maraton. Zlato na pětce získal ve stejný den jako jeho manželka Dana v oštěpu. Na OH 1948 už získal zlato na desítce a stříbro na pětce.
Další ve hře: Krasobruslařka Ája Vrzáňová (zlatá na MS 1949 a 1950), oštěpařka Dana Zátopková (zlatá na OH 1952), diskařka Olga Fikotová (zlatá na OH 1956)

 

5. dekáda 1959 – 1968

Věra Čáslavská: 7 zlatých na OH

 

Na třech olympiádách v letech 1960, 1964 a 1968 získala gymnastka Věra Čáslavská sedm zlatých a čtyři stříbrné medaile. Na OH 1968 v Mexico City startovala krátce po okupaci země vojsky Varšavské smlouvy. Po vyhlášení prostných ve slavném němém gestu odvrátila tvář od sovětské vlajky.
Další ve hře: Stříbrní fotbalisté z MS 1962 v Chile a vítěz Zlatého míče Josef Masopust, skokan na lyžích Jiří Raška (první zlatá ze ZOH 1968), mistři světa ve volejbalu (1966) a házené (1967)
 

6. dekáda 1969 – 1978

Fotbaloví mistři Evropy 1976

 

Památný penaltový dloubák Antonína Panenky ve finálovém rozstřelu s NSR zajistil fotbalistům titul mistrů Evropy z šampionátu v Bělehradě. Výběr trenéra Václava Ježka už v semifinále senzačně vyřadil Nizozemce. V mužstvu převažovali Slováci, ale oporami byli i Panenka, Nehoda či brankář Viktor.
Další ve hře: Hokejoví mistři světa (1972, 1976, 1977), diskař Ludvík Daněk (zlatý na OH 1972), tenista Jan Kodeš (vítěz Wimbledonu 1973)

 

7. dekáda 1979 – 1988

Tenisová královna Martina Navrátilová

 

Jen v této éře vyhrála šestnáct grandslamových titulů. Celkem má za pasem devět vyhraných Wimbledonů, osmnáct grandslamů celkem, 332 týdnů na prvním místě žebříčku. Úžasné tenisové kariéře levoruké útočnice nemůže v tuzemsku nikdo konkurovat. Zvlášť, když téhle obojživelnici připočteme ještě 31 vyhraných grandslamů ve čtyřhře a 10 ve smíšené čtyřhře.
Další ve hře: tenista Ivan Lendl (třikrát vítěz French Open, třikrát vítěz US Open), atletka Jarmila Kratochvílová (na MS 1983 zlatá na 400 a 800 metrů, 2. ve štafetě), hokejoví mistři světa (1985)

 

8. dekáda 1989 – 1998

Zlatí hokejisté na ZOH 1998

 

Za Turnaj století bylo označováno hokejové klání na olympijských hrách v Naganu, protože poprvé v historii byla v době Her přerušena NHL. Česko vedené trenérem Ivanem Hlinkem a kapitánem Vladimírem Růžičkou v play off porazilo všechny favority, po semifinálovém rozstřelu s Kanadou ve finále zdolalo Rusko 1:0 gólem obránce Petra Svobody. Hrdiny byli i brankář Dominik Hašek a útočník Jaromír Jágr.
Další ve hře: tenistka Jana Novotná (vítězka Wimbledonu 1998), kanoista Martin Doktor (dvakrát zlatý na OH 1996), oštěpař Jan Železný (celkem trojnásobný olympijský vítěz i mistr světa, světový rekordman)

 

9. dekáda 1999 – 2008

Desetibojař Roman Šebrle a běžkařka Kateřina Neumannová

 

Dekáda má hned dva vítěze se stejným počtem bodů. Desetibojař Šebrle v roce 2001 ziskem 9026 bodů jako první překonal hranici snů, vyhrál i OH 2004, ME 2002 a 2006 a MS 2007. Běžkařka Kateřina Neumannová získala na ZOH 2006 při svém posledním olympijském startu zlato v závodě na 30 kilometrů bruslením.
Další ve hře: atlet Tomáš Dvořák (trojnásobný mistr světa v desetiboji), akrobatický lyžař Aleš Valenta (olympijský vítěz 2002), fotbalista Pavel Nedvěd (vítěz Zlatého míče 2003)

 

10. dekáda 2009 – 2018

Dvakrát zlatá Ester Ledecká na ZOH 2018

 

Zimní obojživelnice Ester Ledecká šokovala olympijský Pchjongčchang, kde jako první žena na jedněch Hrách zvítězila ve dvou sportech, v superobřím slalomu mezi sjezdařkami a v paralelním obřím slalomu snowboardistek.
Další ve hře: tenistka Petra Kvitová (vítězka Wimbledonu 2011 a 2014), rychlobruslařka Martina Sáblíková (třikrát zlatá na ZOH), oštěpařka Barbora Špotáková (zlatá na OH 2008 i 2012, bronzová 2016, mistryně světa 2007, 2001 a 2017, mistryně Evropy 2014))

 

anketa Deníku Sport

1. Co je pro vás největší událostí sta let českého sportu?
2. Jaký je největší zážitek vaší sportovní kariéry?
3. Jakého setkání během oslav si nejvíc ceníte?

 

Kateřina Neumannová (olympijská vítězka 2006 v běhu na lyžích)

1. „Těžko se to vybírá. Já ani nechci vybírat. Každá desetiletka měla svého hrdinu, svoji událost. Ale porovnávat je mezi sebou prostě nejde. Myslím, že je fajn si vážit každého, kdo něco dokázal.“
2. „Pro mě bylo těch okamžiků několik, ale olympiáda je jedinečná, takže Turín je pro mě nezapomenutelný. Ale stejně tak rok nato mistrovství světa v Sapporu, které jsem vyhrála rozdílem třídy. To byl asi sportovně nejlepší výkon.“
3. „Vidím tady mnoho lidí, které jsem ráda potkala. Béďa Ščerban, kluky, které jsem znala z olympijských her v Lillehammeru, fotbalisty… S některými sportovci se potkávám častěji, Honza Kodeš, Helena Suková… Je to tady úžasné, je skvělé, že jsem se se všemi mohla potkat. Škoda že tu není Ivan Lendl. Toho jsem měla nad postelí. Přečetla jsem si o něm věci z mládí, kdy se stával nejlepším tenistou na světě. To je pro mě někdo, kdo si zaslouží nezměrný obdiv.“

 

Ivo Viktor (fotbalový mistr Evropy 1976)

1. „Já bych vybral asi Emila Zátopka. Ty jeho olympiády, to byla bomba, která nás proslavila nejvíc. Zasluhoval by si to i Jarda Jágr, který se tak dlouho dokázal držet nahoře v NHL, nejlepší hokejové lize na světě. Nesmím zapomenout ani na fotbalové vicemistry světa z Chile v roce 1962.“
2. „ Jednoznačně zlaté mistrovství Evropy 1976 v Bělehradě. V porovnání s dneškem se to zdá jako výsledek z říše snů. Teď jsme, bohužel, někde dole.“
3. „Potkal jsem se s Jardou Jágrem. Byl jsem šťastný, že jsem se setkal i s Jozefem Štibrányim, vicemistrem světa z Chile. I když se mě ptal, jestli mi už není devadesát.“

 

Milan Nový (nejlepší střelec československé hokejové historie)

1. „Sleduju všechny sporty, ale nejvíce hokej. Takže musím říct Nagano. Byl to úžasný zážitek, skvělý turnaj. Vyhrát olympijské hry, to se nepodaří jen tak. Možná že už se to nikdy našemu hokeji znovu nepovede. Koukal jsem na to, i když časy v noci byly nepříznivé.“
2. „Měl jsem štěstí, že jsem hrál se skvělými hráči, a vážím si toho, že jsem většinou byl ve vítězných týmech. Takže těžko můžu vypíchnout jeden moment. Vyhrál jsem titul s Jihlavou, několik s Kladnem, s reprezentací, zažil jsem Kanadský pohár. Celkově mám krásné vzpomínky.“
3. „Vážím si toho, že jsem dostal pozvánku na Hrad, už to je samo o sobě zážitek. A moc rád bych se setkal s Pavlem Nedvědem. Škoda že nemohl dorazit, věřím, že to vyjde někdy jindy.“

 

Miloš Mečíř (olympijský vítěz 1988 v tenise)

1. „Myslím, že každý sport je specifický. Je fantastické, když člověk vidí, že se umíme ve světě představit.“
2. „Strašně těžko se mi vybírá jeden moment. Vzpomínám si, jak se mi poprvé podařilo vyhrát kolo na mistrovství okresu, což bylo u nás velmi prestižní. Na mistrovství kraje jsem dostal pořádný výfuk, to si možná pamatuju víc než vítězství. Vrchol byl asi olympiáda, ale každý krůček byl velmi cenný.“
3. „Tady je osobností všude na každém kroku. Pamatuju si, že když jsem byl žák, na jednom turnaji jsem viděl bratry Pospíšily a nechával jsem si je podepisovat. Teď jsem se s nimi zase potkal a o podpis mě požádali oni. Taky hokejisty jsem obdivoval, protože hokej byl u nás hodně populární. Honza Kodeš mně dělal daviscupového kapitána. Když vyhrál Wimbledon, bylo mi devět let a vůbec jsem netušil, že budu hrát světový tenis. A je tu i Helena Suková, s kterou jsem vyhrál turnaj v mixu. Škoda že se toho nedožila Jana Novotná, s níž jsme vyhráli v mixu Key Biscane…“

 

Lukáš Krpálek (olympijský vítěz 2016 v judu)

1. „Okamžiků, na které člověk nezapomene, je spousta. Přes Zátopka, Čáslavskou, Kratochvílovou, Honzu Železného… Pro mě to bude asi Nagano, devadesátý osmý, který mám ještě v paměti. Seděl jsem v obýváku, nohy jsem měl na stěně, a vždycky, když padl nějaký gól, jsem vystartoval. Mamka byla zrovna v kuchyni, vařila.“
2. „Nejradši vzpomínám na časy, kdy se mi podařilo vyhrát Rio, mistrovství světa, mistrovství Evropy. Zlomový moment, na který sice nevzpomínám úplně rád, ale který mi hodně utkvěl v hlavě, byla olympiádě v Londýně. Skončil jsem sedmý, a nechybělo moc a mohl jsem i dosáhnout na medaili. Tohle mě posunulo dál. Potom jsem sebral medaile z Evropy, ze světa i z olympiády.“
3. „Uznávám všechny, co něčeho dosáhli. Hrozně rád se poznám s novými lidmi. Spoustu jich ještě neznám, přece jenom ne o každém sportě vím všechno.“

 

Vladimír Martinec (někdejší hokejový útočník, trojnásobný mistr světa)

1. „Nechci vypíchnout jeden moment, bylo by to nespravedlivé vůči těm ostatním. Každá epocha měla svoje hrdiny. Z hokeje pochopitelně rád vzpomínám na Nagano, ale i předtím byly krásné úspěchy. Podívejte se třeba na Emila Zátopka, co se mu podařilo. Takže nejde říct jednu věc.“
2. „Nejraději vzpomínám na tři tituly mistra světa v sedmdesátých letech. To bylo úžasné, co se nám podařilo.“
3. „Je příjemné potkat kohokoliv. Vždycky je fajn si s někým popovídat. A to nejenom s hokejisty. My sportovci si vždycky máme co říct.“

 

Rozhovory s hvězdami na iSport.cz: https://isport.blesk.cz/clanek/ostatni/346181/sto-let-sportu-neumannova-slavila-remizu-slegr-o-gretzkeho-slzach.html